FrågaPROCESSRÄTTVittna11/08/2023

Måste en tilltalad svara på frågor?

Vad jag förstår (från alla filmer man ser) så måste inte en åtalad i USA vittna under rättegången - allt ’prat’ sket av den åtalades advokat. Hur är det i Sverige - måste den åtalade vittna alltså svara på frågor?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om en tilltalad, alltså den som är åtalad, har en skyldighet att svara på frågor vid förhör. För att besvara din fråga kommer jag att använda mig av Europakonventionen (EKMR).

Rätten till tystnad

Enligt EKMR:s sjätte artikel framgår det att var och en har rätt till en rättvis rättegång. Av uttrycket har man kommit fram till att detta även omfattar rätten att inte belasta sig själv, vilket innebär indirekt att man som tilltalad inte har någon skyldighet att svara på några frågor vid förhör.

Det man däremot ska tänka på är att i det fall den tilltalade är tyst, kan det få ett bevisvärde. Det innebär att domstolen kommer att ha den tilltalades tystnad i åtanke när den dömer, till exempel i de fall då en trovärdig förklaring i vissa fall inte kan ges.

Svar på din fråga

Som svar på din fråga är alltså den tilltalade inte skyldig att svara på några frågor.

Du är välkommen att kontakta oss på Lawline igen om det är något mer du undrar,

Mvh,

Sara JeftenicRådgivare