FrågaPROCESSRÄTTVittna10/05/2023

Måste en sjuksköterska vittna i en huvudförhandling?

Måste en jag som sjuksköterska vittna om ett samtals innehåll i en rättegång (brottmål) ?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I Sverige har vi allmän vittnesplikt. Det innebär att du är skyldig att vittna i domstol om du blivit kallad. Det finns dock undantag från vittnesplikten. Vissa personkategorier är obehöriga att vittna, till exempel är parterna i målet undantagna vittnesplikten, 36 kap. 1 § rättegångsbalken (RB). Andra har en inskränkt vittnesplikt, däribland läkare, sjuksköterskor, psykologe och psykoterapeuter, 36 kap. 5§ RB. Dessa personer får höras som vittnen om något som ingår i deras yrkesutövning endast om det är medgivet i lag eller om den som uppgifterna omfattar gett sitt samtycke. Därför måste inte en sjuksköterska vittna om sekretesslagda uppgifter, om inte personen samtycker till det.

Vänliga hälsningar,

Siva ArifRådgivare