Måste en jurist vara inkopplad vid bodelning?

Måste jag ha en jurist inkopplad vid bodelning?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till oss på Lawline med din fråga!

Reglerna om bodelning hittar du i Äktenskapsbalken (ÄktB). Om ni är eniga om hur bodelningen ska ske så kan ni göra det utan en jurist närvarande eftersom lagen inte ställer något krav på det. Om ni vill kan ni lämna in en skriftlig anmälan till Skatteverket för registrering men detta är en möjlighet och ingen skyldighet. Det kan dock vara en fördel i bevishänseende vid en framtida tvist om bodelningens verkan (13 kap. 6 § ÄktB).

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Nhi TranRådgivare