FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt18/02/2022

Måste en förälder träffa sitt barn vid domstolsbeslut?

Hej. Sedan år 2016 så har det fattats en dom om att mina barns pappa ska ta barnen varannan vecka torsdag-måndag.

Detta har inte följts på några år. Han har haft ursäkter efter ursäkter bla att han ska jobba men det han inte förstår att han skadar barnen (7år + 9år). Vad kan jag göra? Barnen vill ha sin pappa och pappa vill ha barnen när han själv vill och har lust. Hur kan detta vara okej när det finns en dombeslut? Finns det inga konsekvenser då man inte följer ett domstolsbeslut? Just nu känner jag att det inte var någon vits med att gå till tingsrätten om inget av besluten ska följas.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Inom dessa frågor blir Föräldrabalken (FB) tillämplig.

Tyvärr finns det ingen direkt skyldighet för en förälder att träffa sina barn. En förälder har varken en rätt eller skyldighet att träffa sina barn enligt lag utan det är snarar barnen som har rätt till att träffa sina föräldrar.

Man ska beakta barnets bästa vid bedömning av exempelvis vårdnadsfrågor och det anses som utgångspunkt barnets bästa att spendera tid med båda sina föräldrar (6 kap. 2 a § FB). Barnets bästa vara avgörande vid alla beslut om vårdnad, boende och umgänge. Vid en sådan bedömning ska det fästas avseende särskilt vid barnets behov av en nära och god kontakt med båda föräldrarna. Dock ska man i bedömningen även beakta risken för att barnet far illa. Bedömningen av vad som är barnets bästa görs i varje enskilt fall och påverkas därför av varje falls speciella omständigheter. Hänsyn ska även tas till barnets egen vilja ju äldre barnet blir. Det är som utgångspunkt barnets behov av att träffa sin pappa som står i fokus och inte pappans behov av att träffa barnet men det brukar inte anses som att det är barnets bästa om man tvingar en förälder att umgås med barnet mot hens vilja, detta skadar snarare barnet.

Sammanfattning
Det finns tyvärr inte så mycket du kan göra för att få pappan att träffa sina barn, förutom att prata med honom igen för att komma fram till en lösning. Om du känner att du har pratat med honom och det inte går att kommunicera mer så kan det vara bättre att ansöka om ensam vårdnad (om du inte redan har det) och en mer begränsad umgängesrätt (6 kap. 5 och 15 § FB). Om pappan inte har något intresse överhuvudtaget så är det troligtvis bättre för era barn att inte träffa sin pappa, tyvärr.

Med det ovan sagda beklagar jag din situation och förstår att det är jobbigt, men hoppas det löser sig för dig och dina barn i framtiden.

Om jag missade svara på något eller om du har ytterligare frågor kan du gärna skriva en till fråga HÄR, eller om du vill ha hjälp att exempelvis ansöka om ensam vårdnad kan du vända dig till en av våra jurister HÄR.

Med vänliga hälsningar

Beatrice KarlssonRådgivare