Måste det skrivas gåvobrev när vår mor ges oss syskon lika mycket i förskott på arv?

Vi är två syskon. Far är död. Mor har gett oss en större summa lika mycket vi behöver väl inte skriva några papper.

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Allt en arvlåtare ger till en bröstarvinge (dvs. dennes barn) utgör förskott på arv om det inte finns gåvobrev som särskilt stadgar att det inte ska utgöra förskott på arv. Är ni bara två syskon och ni får lika stor summa blir det ingen snedfördelning den dag er mor går bort. Hade däremot syskon 1 fått 10.000 kronor, och syskon 2 fått 100.000 kronor, hade det skett en snedfördelning och syskon 1 hade kunnat hävda att gåvan utgjorde ett förskott på arv som skulle tillgodoräknas i beräkningen.

I ert fall, då ni fått lika stor summa och ni bara är två bröstarvingar, behöver ni inte heller skriva något gåvobrev om det.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare