Måste brorsbarn få del i testamente?

De enda nära släktingar jag har är 2 brorsbarn.

Kan jag ändå testamentera allt till kommunen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! För att besvara om du kan testamentera bort allt, eller om dina brorsbarn måste få något, används ärvdabalken (ÄB).

Huvudregeln är att du får göra vad du vill med din egendom i ditt testamente. Du kan alltså testamentera bort den till vem du vill, tex kommunen. Undantaget som finns till detta är att bröstarvingar (alltså ens barn) har rätt till sin laglott (ÄB 7 kap. 1 §).

Detta innebär att så länge du inte har några bröstarvingar, utan endast brorsbarn, så är du fri att testamentera bort allt till kommunen.

Hoppas du fick svar på din fråga och tack för att du vände dig till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Nadja NordlundRådgivare