Måste Allmänna arvsfonden godkänna testamentet?

Hej! Är ensamstående utan arvingar. Har därför skrivit ett testamente. Har enl uppgift fått veta att Allmänna Arvsfonden måste godkänna testamentet eftersom de utan testamente skulle ärva. Är detta sant? Vad händer om de inte godkänner testamentet???

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Aktuella bestämmer finner du i ärvdabalken (ÄB)

Delgivning av testamente

Om det inte finns några arvingar som ska ärva kvarlåtenskapen, träder Allmänna arvsfonden in i deras ställe och arvet ska då tillfalla dem enligt 5 kap. 1 § ÄB

Ett upprättat testamente ska delges arvingarna enligt 14 kap. 4 § ÄB. Testamentet måste alltså delges Allmänna arvsfonden som antingen godkänner testamentet eller klandrar det enligt 14 kap. 5 § ÄB. Det stämmer således att Allmänna arvsfonden måste godkänna ditt testamente för att det ska bli gällande.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Maja VinstenRådgivare