FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt30/09/2021

Mamma hindrar mig från att träffa mina syskon, vad kan jag göra?

Hej, Det är så att min fru som är över 20 år gammal har en dålig relation med hennes mamma. Och det har gått så långt hennes mamma har förbjudit min frus små syskon att träffa henne (11år gammal). Syskonen delar mamma inte pappa. Finns det någon lag emot detta? Eller finns det något vi kan göra?

Så enkelt sagt,

Mamma och min fru bråkar. Och mamman förbjudit hennes syskon att träffa henne.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Frågor om umgänge och barn regleras i Föräldrabalken (FB).

Som förälder och vårdnadshavare har din frus lillasysterns mamma en skyldighet att värna om lillasysterns behov. Ett av dessa behov som ska tillgodoses är att underlätta barnets relation till andra viktiga närstående i den mån det går och om det är barnets bästa, 6 kap 15 § 3 st FB.

Om mamman aktivt motarbetar umgänget kan din fru vända sig till socialtjänsten för hjälp. Socialtjänsten arbetar på flera sätt, de kan exempelvis först försöka kontakta mamman och uppmuntra henne till att underlätta umgänge mellan din fru och hennes syskon. Om detta inte sker och det är till barnets bästa, så kan socialnämnden väcka talan i domstol för att få till umgängestid mellan din fru och hennes syskon, 6 kap 15a § 2 st FB. Det är alltså bara socialnämnden som kan väcka talan om umgänge.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare