Makes lån vid skilsmässa

Hej

Har skilt mig och vi har ett privat lån som min fd man står som huvudansvarig på kan jag strunta att betala hälften på detta lån

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det enkla svaret på din fråga är: nej, du har ingen skyldighet att betala hälften av denna skuld. Skulden kan däremot ha betydelse vid en bodelning mellan dig och din man.

Reglerna om förhållandet mellan makar vid giftermål och skilsmässa finns i äktenskapsbalken (nedan förkortad ÄktB).

Varje make råder över sina skulder

Utgångspunkten är att varje make råder över sin egendom och svarar för sina skulder (ÄktB 1:3). Du har alltså inget personligt ansvar för din mans privata skuld.

Skuldtäckning vid bodelning

När ett gift par går igenom skilsmässa ska i regel en bodelning göras, det vill säga makarnas egendom ska delas upp mellan dem (ÄktB 9:1). Detta under förutsättning att ni t.ex. inte har ett äktenskapsförord som säger att all er respektive egendom ska vara enskild (ÄktB 9:1).

Innan en bodelning görs får som utgångspunkt din man avräkna så mycket från sin egendom att det täcker de skulder som han hade när ni ansökte om skilsmässa, bland annat skulden du nämner (ÄktB 11:2). Detsamma gäller för dig och dina skulder.

Om din man var mer skuldsatt än dig när ni ansökte om skilsmässa kan detta resultera i att du får lägga in en större andel av din egendom i en bodelning än din man. På så sätt kan det indirekt leda till att en del av din egendom går till att betala av din mans skuld.

Med vänlig hälsning,

Filip BraunRådgivare