Makes arv före bröstarvingar

Hej, om min man dör sker ju en bodelning. Ärver jag halva hans del och barnen resten? Hans särkullbarn får ut sin del direkt och vårt gemensamma får vänta tills jag gått bort?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om din make avlider görs en bodelning där du får hälften av ert giftorättsgods, även om du har möjlighet att begära att var och en av er ska behålla ert giftorättsgods (12 kap. 2 § äktenskapsbalken). Har din make inte upprättat något testamente till förmån för dig eller någon annan är det hans bröstarvingar som ärver honom (2 kap. 1 § ärvdabalken (ÄB)), vilket inkluderar hans del av ert giftorättsgods. Som maka ärver du dock före ert gemensamma barn och får således den arvslott som denne ärver (3 kap. 1 § ÄB).

Din makes särkullbarn har rätt att få ut sitt arv direkt (3 kap. 1 § ÄB), men kan välja att avstå från sitt arv till förmån för dig (3 kap. 9 § ÄB).

Era gemensamma barn har rätt till efterarv efter din bortgång (3 kap. 2 § ÄB), och det har även särkullbarnet om denne har avstått från arv till förmån för dig.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Clara DanelidRådgivare