Maken känner bodelningsförrättaren - kommer bodelningen att gå rätt till?

Min man och jag ska skiljas och han har anlitat en bodelningsförättare som arbetar tillsamans med min makes syster. Hur kan jag vara säker på att bodelningen blir korrekt utförd och inte till min makes fördel?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om ni inte kan komma överens om hur tillgångarna ska fördelas kan någon av er eller båda ansöka hos tingsrätten om att en bodelningsförrättare ska förordnas. Ni kan lämna förslag på bodelningsförrättare, men det är domstolen som utser bodelningsförrättaren. Jag är osäker på om en bodelningsförrättare har utsetts i ditt fall, eller om din man endast har anlitat en person som ska hjälpa er med bodelningen.

Om personen som arbetar tillsammans med din makes syster har utsetts till bodelningsförrättare av tingsrätten ska han eller hon förhålla sig opartisk gentemot båda parterna. Om du anser att bodelningsförrättaren uppträder partiskt kan du ansöka om att tingsrätten ska skilja honom eller henne från uppdraget, och att en ny bodelningsförrättare ska utses.

Om personen i fråga inte är utsedd av tingsrätten är han eller hon inte bodelningsförrättare. Det låter då snarare som att din man har anlitat ett juridiskt ombud. Ett juridiskt ombud företräder sin klient och har således inte en skyldighet att förhålla sig opartisk.

Jag misstänker att ni inte har fått en bodelningsförrättare utsedd av tingsrätten, utan att din man har anlitat ett juridiskt ombud. Om du tror att ni inte kan komma fram till en frivillig överenskommelse och vill försäkra dig om att bodelningen förrättas av en opartisk jurist föreslår jag att du ansöker hos tingsrätten om en bodelningsförrättare.

Om du har några fler frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på www.lawline.se/boka.

Anna RunelövRådgivare