Make vägrar att skriva på delgivningen efter ansökan om skilsmässa

Hej! Jag har ansökt om skilsmässa, men min man vägrar skriva på. I veckan kom en stämningsman för att delge honom. Min man skickade iväg honom. Vad händer nu? Enligt Tingsrätten så börjar inte vår betänketid förrän min man blivit delgiven skilsmässopappren. Men om han vägrar skriva på och tom skickar iväg stämningsmanen. Vilket är nästa steg? Kommer jag bli tvingad stanna kvar?? Min man anser att det är hans fria vilja att inte skriva på...

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Precis som du nämner börjar inte betänketiden att gälla förrän den andra maken blivit delgiven om ansökan. Det är tingsrätten som ansvarar för att delge din make. Efter att betänketiden på 6 månader passerat ska domstolen förklara äktenskapet upplöst om en av makarna begär det. Det krävs alltså inte att makarna är överens, ingen ska behöva stanna i ett äktenskap om man inte vill det.

Vanligtvis går en delgivning till så att personen ifråga får hem ett brev med handlingen som ska delges. När personen har skrivit under ett så kallat mottagningsbevis är personen delgiven. Det kan dock, som i ditt fall, vara så att personen vägrar skriva under detta mottagningsbevis. I så fall kan man använda sig av stämningsmannadelgivning istället. Detta innebär att en "stämningsman" personligen överlämnar handlingen. Om personen som ska delges handlingen vägrar ta emot handlingen kommer hen ändå anses vara delgiven, det spelar alltså ingen roll om hen vägrar skriva under. Det är polisen som utför dessa stämningsmannadelgivningar.

Sammanfattningsvis kan du inte bli tvingad att vara kvar i äktenskapet. Eftersom du ansökt om skilsmässa har tingsrätten som ansvar att delge din man om detta. Även om de inte skulle lyckas delge din man vid ett första försök måste de fortsätta försöka tills de har lyckats. Genom att använda sig av polisen och stämningsmannadelgivningar kan de delge din man utan att han måste skriva på handlingarna, det räcker med att personen får tag på honom.

Hoppas att du känner att du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Hedvig JohanssonRådgivare