Makars äganderätt till fastighet

Innan min man och jag gifte oss fick vi köpa mina föräldrars hus för en billig peng. Huset är skrivet på mig. Nu ska vi skiljas, räknas huset som gemensam egendom?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att det du undrar är om huset ska räknas som er gemensamma egendom då ni köpte huset tillsammans men sedan skrev det på dig. Som du kanske redan vet påverkar äganderätten till huset hur bodelningen med anledning av er skilsmässa kommer att bli. Eftersom du inte frågat specifikt om hur äganderätten förhåller sig till bodelningen kommer jag dock inte att gå in på den frågan. Istället får jag hänvisa dig till att ställa en ny fråga till oss om du skulle undra över detta i framtiden.

Om ni köpte huset tillsammans innan ni gifte er har ni vad som kallas för samäganderätt till huset. Man kan då säga att huset är er gemensamma egendom. Som utgångspunkt gäller då att ni äger en lika stor andel var (alltså hälften var), om ni inte kommit överens om att fördelningen skulle vara annorlunda. Bestämmelsen som reglerar detta finns i samäganderättslagen 1 §. Om det var så att en av er betalade betydligt mycket mer då ni köpte huset (t.ex. 85 % av priset), kan huset fortfarande räknas som gemensam egendom enligt reglerna om dold samäganderätt. För att reglerna om dold samäganderätt ska kunna tillämpas krävs dock att ni var sambor innan ni gifte er. Även i detta fall anses äganderättsandelarna vara lika stora, trots att den ena av er stått för den största delen av betalningen. Eftersom jag inte vet något om omständigheterna vid husköpet kommer jag inte att gå in djupare på den frågan, men då ni köpte huset tillsammans är det med största sannolikhet så att huset ska räknas som er gemensamma egendom. Ni har alltså samäganderätt till huset. Att huset "är skrivet" på dig tolkar jag som att det är ditt namn som står på lagfarten. I detta avseende spelar det ingen roll att endast ditt namn står på lagfarten. Ni äger fortfarande huset tillsammans.

Hoppas att detta hjälpte dig och att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare