Lösa ut syskon ur det gemensamma arvet

Hej.

Detta gäller dödsbo.

Jag och min syster har kommit överens om att bilen i dödsboet är värd 100 000 kr.

Äger vi då 50/50 i bilen. Om jag vill lösa ut henne, kostar det mig 50 000kr av hennes del .

Eller räknar man då att jag får 100 000 kr på arvet i denna fråga och hon ska då ha 100 000kr i kontanter.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Eftersom jag inte känner till alla omständigheter i er situation, så kommer min utgångspunkt vara att det endast är bilen som du och din syster har ärvt och skall dela på.

När det kommer till arv och hur man skall dela upp tillgångarna, så är utgångspunkten att arvet skall delas lika mellan syskonen, om det inte finns ett testamente (2 kap 1§ ärvdabalken).

Handlar det istället om att det finns ett testamente så skall viljan i testamentet efterföljas.

Då det i ert fall verkar klart att ni har lika stor äganderätt till bilen (50% var), och eftersom ni gemensamt kommit fram till att bilen är värd 100 000 kronor är det också de omständigheter som jag kommer utgå ifrån i mitt svar.

Om du vill ha full äganderätt för bilen som kostar 100 000 kronor, när din del är 50% (50 000 kronor), så måste du köpa ut din syster för 50 000 kronor. Just för att ni skall få ut 50% av arvet var, vilket är det som ni är berättigade till.

Jag hoppas nu att jag har kunnat besvara din fråga och att allt löser sig för er.

Har du fler frågor så hör gärna av dig till oss på Lawline igen!

Allt gott,

Josefine BågholtRådgivare