FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt20/07/2016

Lösa boendefrågan angående barn

Sambon och jag har separerat eller han kasta ut mig, och nu bor jag för tillfället hos min mamma 7 mil från där vi egentligen bor , och vi är överens om att ha våran son på 2 år varannan vecka . Men nu säger han att jag måste hitta ett boende innan jag får ha min son , är detta rätt ? Vi står båda som ägare på huset men han säger att det inte går att köpa ut mig av någon konstig anledning . Vart vänder jag mig ? Jag måste få hjälp! Jag är trots allt mamma och tycker själv att han inte borde kunna stoppa mig för att ha min son ?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I ditt svar kommer jag främst hänvisa till sambolagen (som finns https://lagen.nu/2003:376) och föräldrabalken (som finns https://lagen.nu/1949:381). Föräldrabalken kommer jag hädanefter att förkorta FB.

Som kanske framgår av lagarnas namn så reglerar FB föräldraskap och sambolagen reglerar saker mellan sambor.

För det första vill jag börja med att säga att om ni inte varit i domstol och fått vårdnaden ändrad så har ni båda vårdnad av barnet enligt 6 kap. 2 § FB (se https://lagen.nu/1949:381#K6P2S1). Det är inte direkt relevant, men det betyder alltså att ni har gemensam vårdnad om inte en domstol säger något annat. Därefter är det möjligt att göra som ni gjort och komma överens om hur barnet ska bo enligt 6 kap. 14 a § FB (se https://lagen.nu/1949:381#K6P14aS1). Vad ni däremot måste göra är att skriva avtalet över hur barnet ska på så det finns skriftligt sedan måste ni gå till socialnämnden med det så att de får godkänna det.

Det framgår inte att ni gjort detta så jag antar att ni inte gjort ett skriftligt avtal eller fått det godkänt av socialnämnden. Skulle det vara så att ni faktiskt gjort ett skriftligt avtal och socialnämnden har godkänt det så kan inte han säga som han gör, att du inte kan ha barnet för att du bor hos din mamma. Det är något socialnämnden skulle ha undersökt och har de godkänt ert avtal när de visste att du bodde hos din mor så ska du ha barnet även om du bor hos henne.

Men jag antar som sagt att ni inte varit till socialnämnden så jag tänkte skriva vad jag anser vore smartast för dig och bäst för barnet. För det första tycker jag att du ska försöka höra av dig till din före detta och säga att ni ska skriva ett avtal om er sons boende. Det behöver inte vara något märkvärdigt utan bara vilka ni två är, vem barnet är och hur ni önskar att barnet ska bo (alltså varannan vecka hos vardera förälder). Detta är det absolut bästa sättet för barnet att lösa sådana problem eftersom det går fort i jämförelse med allt annat och ger säkerhet till föräldrarna som i sin tur gör att de slipper stressa vilket kan gå ut över barnet.

Är det så att han inte är samarbetsvillig, inte svarar när du ringer eller skriver eller allmänt svår att ha att göra med tycker jag att du ska höra av dig till socialnämnden och be dem att hjälpa dig komma med en lösning angående barnets boende. Detta måste kommunen erbjuda enligt 5 kap. 3 § socialtjänstlagen (se https://lagen.nu/2001:453#K5P3S1). Det framgår även att det är möjligt genom 6 kap. 18 § FB (se https://lagen.nu/1949:381#K6P18S1). Då kommer de försöka hjälpa er att komma överens så att ni slipper bråka eftersom det i slutändan går ut över barnet.

Förhoppningsvis löser ni det vid samtalen med socialnämnden, annars är sista utvägen att gå till domstol och så får de bestämma vad som blir bäst för barnet. Det är inget jag skulle rekommendera eftersom det tar lång tid, men det är en möjlighet. Jag kan inte säga vad domstolen skulle komma fram till eftersom jag inte har nog insikt i er situation men vanligast är att de dömer till gemensam vårdnad och växelvis boende.

---

Detta kanske inte är prioriteringen i din fråga men jag tänkte också beröra huset ni äger gemensamt och vad som kan göras för att lösa det problemet.

Att han säger att det inte går att köpa ut av dig av någon konstig anledning stämmer troligtvis inte, det är nog snarare en fråga om att han kanske inte har råd.

Det är nämligen så att när ett samboförhållande upphör så ska en bodelning ske enligt 8 § sambolagen (se https://lagen.nu/2003:376#P8S1). Det är viss skillnad på att bodela mellan sambor och de som varit gifta men skiljer sig. När samboförhållanden upphör att gälla så ska bara den gemensamma bostaden och det gemensamma bohaget (möbler, husgeråd osv.) delas. Denna bodelning ska göras om en före detta sambo vill det och då måste den säga till den andra sambon att den vill bodela.

Det görs däremot på samma sätt som i giftermål, men det gäller bara bostaden och bohaget. Det är vid denna bodelning en sambo kan ta över lån och bostad från den andra sambon, i gengäld får den andra sambon pengar, att pengar kan utgå som vederlag står i 17 § sambolagen (se https://lagen.nu/2003:376#P17S1). Se även andra stycket i samma paragraf som reglerar övertagande av bostad.

Detta kan ni göra och komma överens om själva, och är något jag rekommenderar då det är möjligt eftersom att det går så mycket snabbare. Men skulle det vara så att det inte går att komma överens finns 26 § i sambolagen (se https://lagen.nu/2003:376#P26S1). Som i sin tur hänvisar till bestämmelserna om bodelningsförrättare i äktenskapsbalken. Vad detta betyder är att en sambo som försökt bodela med den andra kan skriva till en domstol och begära att få en bodelningsförrättare som då hjälper er att dela på er egendom, så att någon får ta över huset, alternativt att det säljs om ingen kan ta över det. Jag bifogar en länk till domstolens hemsida där de förklarar lite om bodelning.

Men som jag sa ovan tycker jag att ni ska försöka lösa det utan att att blanda in någon annan först eftersom det går både snabbare och blir billigare.

Jag hoppas jag svarat på de frågor du hade, skulle det kvarstå några funderingar så lämna en kommentar här på hemsidan så svarar jag så fort som möjligt.

Länk till domstol.se bodelningssida: http://www.domstol.se/familj/bodelning/

Vänligen,

Emil Danielsson NykänenRådgivare