Livförsäkring i anledning av ena makens frånfälle

Hej, Maken avlider och lämnar bla en livförsäkring, giftorättsgods, med nuvarande makan som förmånstagare där det faller ut ett kapitalbelopp. Vad jag förstår ska detta inte tas upp som tillgång för maken i bouppteckningen men hur är det för makan? Det belopp som faller ut borde väl tas upp som giftorättsgods för henne eller "försvinner det bara i tunna luften"?

Lawline svarar

Hej!

Det framgår inte närmare exakt vilken typ av försäkring det rör sig om, men sannolikt får detta inte någon betydelse i denna fråga.

Om livförsäkringen inte innehåller något sparandemoment för försäkringstagaren (dvs en ren risklivförsäkring) ska den som utgångspunkt inte ingå i den avlidnes kvarlåtenskap (Försäkringsavtalslagen 14 kap 7§) eftersom det finns ett förmånstagarförordnande och inte heller beaktas vid beräkning av giftorättsandelar i samband med bodelning.

Om det finns ett sparandemoment så ska utfallande belopp inte heller ingå i bodelningen när:

1. Det är fråga om en pensionsförsäkring i inkomstskattelagens mening, varav det viktigaste kravet är att rätt till ersättning från försäkringen inte får ges i andra fall än vid ålderspension, sjukpension eller efterlevandepension (Inkomstskattelagen 58 kap 6, 13 §§) och

2. det finns ett förmånstagarförordnande.  Beloppet ska i så fall tillfalla denne genom tillämpning av försäkringsavtalslagen, se Äktenskapsbalken 10 kap 3 §, 2 st. 3 meningen. När förmånstagaren som i ditt fall tillika är den efterlevande makan ska beloppet inte tas upp som en tillgång hos denne i bodelningen. I annat fall skulle nyss nämnda regel inte få avsedd effekt.

Om det nu mot förmodan inte är fråga om en pensionsförsäkring i inkomstskattelagens mening, utan en kapitalförsäkring så är den undantagen från bodelning endast om förmånstagarförordnandet är oåterkalleligt, d.v.s. att det inte kan ändras av försäkringstagaren, Äktenskapsbalken 10 kap 3 § 1 st 1 meningen. Detta verkar dock inte vara aktuellt i ditt fall.

Sammanfattningsvis ska utfallande belopp med all sannolikhet tillfalla efterlevande makan utan att detta beaktas vid bodelning eller arvsskifte.

Äktenskapsbalk:

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19870230.HTM

Försäkringsavtalslag:

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20050104.HTM

Inkmstskattelag:

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19991229.HTM

Vänligen

Patrik EmbladRådgivare