FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll04/11/2018

Ligger underhållsbidraget högre?

Hej .

Har en fråga till er min son är 15 år bor hos mig hela tiden förutom varannan helg. Nu är det så att hans mamma bara betalar 1573kr som är lika med underhållsstödet. Är det rätt eller fel? Ligger inte underhållsbidraget högre?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar frågan som att din son bor varaktigt hos dig och träffar mamman varannan helg.

Vad mamman ska betala i underhåll till dig varierar på din sons behov.

Med tanke på att din son inte bor varaktigt hos sin mamma så ska hon betala underhållsbidrag till er enligt 7 kap 2 § Föräldrabalken. Vad hon ska betala i underhållsbidrag beror på barnets behov och er ekonomiska förmåga enligt 7 kap 1 §. Beloppet för underhållsstöd per månad idag är 1723 kr för barn över 15 år och 1 573 kr om barnet är under 15 år. I underhållsstödet ingår inte kostnader för resor till och från skolan, fritidsaktiviteter etc.

Med tanke på att din son är 15 år gammal blir underhållsstödet till er 1 723kr och inte 1 573kr.

Eftersom du förmodligen känner att det nuvarande underhållsstödet inte är tillräckligt måste du specificera ditt krav till mamman. Är mamman inte villig att samtala med dig rekommenderar jag att du vänder dig till försäkringskassan så att de kan kontakta henne. Skulle hon inte vara villig att samtala med försäkringskassan heller blir alternativet att ni tar det till domstol, men det kan bli dyrt för er båda.

Jag önskar dig ett stort lycka till och hoppas att ni löser det! Återkom gärna ifall du har fler frågor!

Vänligen,

Robin BadiliRådgivare