FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis25/12/2015

Legitimation - Polis

Om man inte är frihetsberövad måste man visa sitt id kort om Polisen frågar om det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Polisen får begära legitimation, att du ska identifiera dig, bara om det finns särskild anledning för det. Det står i 14 § Polislagen. Annars går det emot dina grundläggande rättigheter.

En särskild anledning kan exempelvis vara att ett brott skett i området du går runt i, och du matchar gärningsbeskrivningen.

Jag hoppas att mitt svar gav dig svar på din fråga. Annars är du mer än välkommen att ställa en fråga här under!

Vänligen,

Moa BodinRådgivare