Legal arvsordning

Hej. Min farmor dog i januari och hade två barn och bodelningen mm är inte klart än. Men nu så har min pappa oxå dött. Vem ärver då min pappas del( 50%) Min mamma som var gift med pappa eller jag och mina fyra syskon?

Mvh Sofie Andersson

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline för din fråga!

Jag utgår från att det inte finns något gammalt testamente från din farmor liggandes, i sådana fall skall det till en början följas.

Finns inget testamente tar den legala arvsordningen över. Den legala arvsordningen följer av 2 kap. 1 § Ärvdabalken.

Närmaste arvingar på grund av skyldskap äro arvlåtarens avkomlingar (bröstarvingar).

Arvlåtarens barn taga lika lott. Är barn dött, skola dess avkomlingar träda i dess ställe, och skall var gren taga lika lott.

Stadgandet innebär således att din far, som bröstarvinge, hade rätt till arv efter din farmors frånfälle. När din far nu har avlidit kommer din fars avkomlingar, det vill säga du och dina syskon, att dela lika på hans andel av arvslotten.

Med vänliga hälsningar.

Martin CarlehedenRådgivare