FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott13/05/2021

Läser en fartkamera av hastigheten på sträckan innan?

Hej jag undrar om man kör på en 80 sträcka och det sen kommer en 60 sträcka med fartkamera, läser den av både 80 och 60 sträckan eller? Hann ju få ner hastigheten till 60 vid skylten och märkte inte av blixt

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

När ditt fordon är ca 50 meter från kameran mäts hastigheten, men det är inte förrän fordonet är ca 20 meter från kameran som ett foto tas. Radarn är alltid aktiv och registrerar alla passerande foton, däremot är inte alltid kameran aktiv.

Med allra största sannolikhet står kameran placerad minst 50 meter ifrån där vägen går över till 60km/h och kameran bör då alltså inte registrera sträckan innan. Då du hann få ner hastigheten till 60km/h vid skylten bör du alltså inte ha något att oroa dig över!

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Olof FunkeRådgivare