Låneavtalet berör långivaren och låntagaren och skapar inte personliga skyldigheter för arvtagaren av den belånade fastigheten.

Har ärvt fastighet. Finns lån hos bank med inteckning som överstiger ev försäljnings värde.

Ärver man lånet? Måste man som arvtagare betala?

Det löper tydligen på .. är begärt anstånd.

Om man inte kan betala lånet vad händer då?

Tar de fastigheten och man slipper vidare kostnader?

Vare sig hos långivare eller t.ex kronofogde..

Vill inte få betalningsanmärkning.

Eller kostnader hos någon annan? Skatteverket?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Låneavtalet finns mellan långivaren och låntagaren och ärvs inte tillsammans med fastigheten. Fastigheten är dock fortfarande belånad och utgör säkerhet för låntagaren ifall långivaren inte betalar lånet.

Skyldigheten att betala lånet är fortfarande hos låntagaren. I denna mening är arvtagaren inte skyldig att betala. På grund av att långivaren är dock i så fall berättigad att sälja huset för att få de pengar som låntagaren inte betalt kan det vara i arvtagarens intresse att betala lånet själv, om man vill behålla fastigheten. Annars riskerar man att den ska säljas, om långivaren väljer att utöva sin rättighet. Kostnader för exekutiv försäljning o.d. belastar låntagaren.

Ovan svar är vad som inryms inom vår gratisrådgivning, behöver du vidare rådgivning rekommenderar jag att du kontaktar någon av de specialiserade jurister Lawline samarbetar med. Du kan boka tid på ett kontor nära dig direkt via http://lawline.se/boka alt klicka på knappen till höger.

Med vänliga hälsningar,

Sotirios ApostolouRådgivare