Lånat ut pengar som personen ifråga inte vill betala tillbaka.

Hej

Jag träffade en kille som låtsades vara kär i mig och vi skulle ha en bra framtid ihop. Han låtsades vara i knippa och att hans liv var i fara just då hade jag bra ekonomi och jag ville såklart rädda honom från en grupp Maria som hade knivhuggat honom för pengar han hade lånat av dem. Han är skyldig mig idag över 380 000 kronor minus och plus ränta från banken som jag vart tvungen låna för honom resterande pengar jag inte hade på mig. Han lovar varje gång att återbetala men det här gått över 2 år och jag blir allt stämmer i ekonomin då jag är nu student och får ångest varje månad jag måste ta CSN lån och betala av hans skulder jag lånat för. Jag har all papper kvar som jag överförts till honom. Även vissa meddelande och bild på hans pass och ur kort. Vad kan jag göra för att få mina pengar tillbaka och hur kan jag anmäla honom

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline!

Vilken tråkig situation du hamnat i och jag förstår att det måste vara jobbigt, speciellt för en student.

Det jag skulle rekommendera dig att göra är att vända dig till Kronofogdemyndigheten (KFM) och ansöka om betalningsföreläggande. Det innebär att KFM ålägger killen att betala skulden enligt lagen om betalningsföreläggande 2 §. Ansökan om detta görs skriftligt och ska innehålla yrkandet – alltså vad du vill ska hända – och grunden till yrkandet. Summan, förfallodagen och parternas personuppgifter ska också finnas med (lagen om betalningsföreläggande 9-11 §§). På KFM:s hemsida finns ytterligare instruktioner och färdiga blanketter för ansökan. Det kostar 300 kronor att ansöka, men den kostnaden kan du begära ersättning för i din ansökan. Du ska i din ansökan alltså kräva hela skulden till dig (lån+lånets ränta), räntan för dröjsmålet och ansökningsavgiften. Dröjsmålet förstår jag det på din fråga som att den är två år. Om man inte får betalt med hjälp av KFM kan man i sista hand hamna i domstol som i en dom slår fast att killen som tagit lån ska betala tillbaka det till dig.

Dessutom skulle jag råda dig att polisanmäla killen för bedrägeri, eftersom han lurat dig gällande hans ekonomiska situation och du lidit skada av det enligt 9 kap 1 § Brottsbalken.

Du nämner att du har alla papper kvar, vilket är till din fördel när det kommer till bevisning.

Jag hoppas verkligen du får tillbaka dina pengar så fort som möjligt!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare