Lån och förskott på arv

Hej . Min son har lånat pengar av mig , säg att det är ett förskott arv ! hur ska jag skriva testamente ? så att det räknas av ? så att mina andra barn inte drabbas? Mvh Björne

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Förskott på arv regleras 6 kap ärvdabalken — ÄB — och upprättande av testamente av 10 kap samma balk.

Förskott på arv till ett barn ska räknas av från dennes arvslott (6 kap 1 § ÄB). Förskott på arv anses i princip vara allt som ett barn har fått av föräldern. Det betyder att alla barn kommer att få lika mycket, inräknat förskott. På så vis behöver du inte skriva ett testamente för att lösa frågan om förskott på arv. Det finns dock skäl att ändå reglera frågan i testamentet: För det första finns det alltid en risk att personer som ska ärva någon blir oense av vad som ska anses utgöra förskott på arv och inte. Till exempel är födelsedagspresenter och andra vanligare gåvor inte inkluderade. För det andra är det alltid bra att vara tydlig. Det gäller kanske särskilt när det kommer till testamenten, eftersom det när det är dags att fördela arvet saknas möjlighet att vända sig till den som upprättat testamentet och fråga vad han eller hon menat och velat. Därför föreslår jag att du i ditt testamente skriver hur du ser på olika gåvor som kan utgöra förskott på arvet.

Jag har dock en fråga: Förskott på arv gäller bara gåvor, medan du talar om lån. Förväntas din son betala tillbaka pengarna han fått av dig? Om inte, kommer det inte att betraktas som förskott på arv, och kommer således inte att påverka hans arvslott. Om du vill att lånet på något vis ska påverka hans rätt till arv, måste du skriva det i ett testamente.

Testamenten måste – som du säkert vet –– för att vara giltiga upprättas skriftligen med två vittnen. Du måste skriva under testamentet inför dem båda, eller i efterhand bekräfta inför dem båda att du skrivit under testamentet. Båda måste närvara samtidigt när detta sker. Båda vittnena måste också skriva under testamentet med sina namn. Du måste inte låta vittnena läsa testamentets innehåll, men de måste veta att det är ett testamente de skriver under (10 kap 1 § ÄB). Det är alltid bra att anteckna datumet för dessa underskrifter, för tydlighetens skill om du i efterhand vill upprätta ett nytt testamente.

Vissa får inte vara vittnen. Detta gäller bland annat makar, sambos, den som är släkt med dig i rakt upp- eller nedstigande släktskap, syskon, svågers och svägerskor. Inte heller får någon som på samma sätt är släkt med någon som ärver enligt testamentet vara vittnen, och inte heller företrädare för organisationer som ärver enligt testamentet (10 kap 4 § ÄB).

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare