FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt19/11/2017

Lån -- förskott av arv?

Hej! Min far sålde sin sommarstuga och ville inte att sin dotter utanför äktenskapet skulle få några pengar endast till min bror och mig, så vi frågade på banken hur vi skulle lösa detta , så min bror och jag blev kontohavare och min far fick ett kort som han kunde ta ut pengar med , min firma gick inte så bra så jag fick låna pengar för att lösa mina skulder och frågade min far om det gick bra att låna pengar och det gick bra , detta var mellan 2006-2009 , jag frågade aldrig min bror för jag ansåg att det var min fars pengar och han bestämde över dom , vi fick sälja villan 2009 och flyttade till billigare boende , nu hör min bror av sig och begär att han ska ha hälften av vad jag lånade som arv efter far (dog 2012) det finns inga skuldebrev skrivna min far tyckte att jag skulle betala tillbaka när och (om) jag kunde , det enda som finns idag är ett konto utdrag över kontot. Jag tog hand om min fars räkningar och var på alla möten med hemtjänsten , körde far till läkare fotvård och till maxi så han kunde äta ett riktigt mål varje dag och min fru tvättade hans tvätt mellan 2001-2010 min bror gjorde inget av detta . Jag fick gå från mitt jobb för att hämta och lämna min far på olika ställen så jag förlorade inkomst och när jag säger att jag borde få någon ersättning för detta så säger min bror att du får skylla dig själv att du inte tog betalt ( man kan jämföra med vad en God man gör) nu hotar han med att han ska gå vidare hur vet jag inte , vad kan han göra? Mvh Lasse

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag är inte övertygad om att jag begripit din fråga helt riktigt. Jag inleder därför med att sammanfatta såsom jag förstått den och fortsätter därefter med mitt svar.

Du fick ett lån från din far när han ännu var i livet. Ni avtalade om varken ränta eller förfallodatum, sådana villkor som annars är typiska för skuldebrev. Nu, fem år efter att din far avled, menar din bror att lånet bör avräknas som förskott på arv och regleras emellan er.

Enligt 6 kap. 1 § ärvdabalken är ett lån, eller rättare sagt försträckning, som inte förenas med plikt att utge ränta eller för den delen ett eller flera förfallodatum, att snarare betrakta som gåva. Således, kommer troligen pengarna att ses på som förskott av arv, se NJA 1941 s. 62. Den summan skulle avräknats från beräkningen av din arvslott. Om det inte var möjligt, dvs. om gåvan var större än din arvslott, blir du inte för den sakens skull återbetalningsskyldig, se 6 kap. 4 § ärvdabalken och NJA 1894 s. 25.

Det utesluter emellertid inte att du på grund av 7 kap. 4 § ärvdabalken blir återbetalningsskyldig. Det förutsätter dock att den klagande bröstarvingen, din bror, väcker talan inom ett år från det att bouppteckningen avslutats. Om din bror missat den tidsfristen är hans talerätt preskriberad och i så fall har han ingen möjlighet att kräva dig på pengar med anledning härav. Dessutom måste "lånet" ha givits under sådana omständigheter att det kan likställas med testamente, dvs., din far måste ha förväntat sig att avlida inom förhållandevis kort tid och därför försökt kringgå laglottsreglerna.

Stort lycka till!

Vänligen,

Elias OlssonRådgivare