FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt27/02/2023

Lämna barn hemma ensam under arbetstid

Hejsan. Jag jobbar ständig natt och har just nu mina barn varannan helg men kommer att ansöka om att få delad vårdnad. De är 9 och 11 år gamla och jag undrar om det bryter mot lagen att de är ensamma hemma när jag jobbar eller måste jag ha någon som passar dom?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du undrar om det finns någon lag som säger att du måste ha uppsyn över dina barn/inte får lämna dem hemma när du är på jobbet. För att besvara din fråga ska jag hänvisa till föräldrabalken (FB) där förhållandet mellan vårdnadshavaren och barnet regleras.

Avsaknad av reglering

Varken föräldrabalken eller någon annan lag anger från vilken ålder barn kan lämnas hemma eller hur uppsynen ska utövas över barnen. Tekniskt sett bryter du därför inte mot lagen om du lämnar dina barn hemma under arbetstid. Däremot framgår det i FB 6 kap §§ 1-2 att barn alltid har rätt till omvårdnad, trygghet och god fostran, samt att barnets befov ska bli tillgodosedda.

Det regleras inte närmare hur detta ska uppnås och vad som är rätt och fel. Under förutsättningen att du blir vårdnadshavare och tilldelas delad vårdnad, måste du emellertid alltid se till att barnens fysiska, psykiska och emotionella behov tillgodoses - inbegripet mat, kontroll av barnens välmående m.m.

Sammanfattning

Det saknas en explicit reglering om uppsyn över barn, samt om och när barn får lämnas hemma ensamma. En enskild bedömning sker i varje fall. Det viktigaste är att barnens behov tillgodoses och att barnen inte far illa ut.

Om du har flera frågor är du välkommen att vända dig till oss på Lawline igen.

Med vänlig hälsning,

Samer MajidRådgivare