FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt09/06/2023

Läkarintyg till ansökan om upphört förvaltarskap

Vad är det för läkarintyg som jag ska ha för att få upphört förvaltarskap?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Din fråga handlar om vilket typ av läkarintyg som behövs vid ansökan om upphört förvaltarskap. Jag kommer vid besvarande av frågan att utgå ifrån föräldrabalken (FB).

Upphört förvaltarskap:

Enligt 11 kapitel. 19 § FB ska ett förvaltarskap upphöra när det inte längre finns ett behov.

Av 11 kapitel 19 b § framgår att det är rätten som beslutar om upphörande av förvaltarskap.

Om rätten anser att behovet av hjälp har minskat kan en god man istället förordnas (se 11 kapitel. 4 § FB) eller förvaltarskapet begränsas.

Läkarintyg:

När rätten ska besluta om upphörande av ett förvaltarskap behövs ett läkarintyg. Läkarintyget ska intyga att ett behov av förvaltare inte längre finns. Detta ska i samband med ansökan om upphörandet skickas in till tingsrätten. Det görs för att du enklare ska kunna bevisa att behovet av din förvaltare inte längre finns.

Slutsats:

Svaret på din fråga är alltså att det läkarintyg som behövs är ett intyg där det framgår att du inte längre är i hjälpbehov.

Hoppas du fick svar på frågan och vid nya funderingar är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.

Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare