Laglott och jämkning av testamente

Hej Jag har fått besked att jag är bröstarvinge till min pappas systers man som nyligen avled deras gemensamma son är avliden och han hade inga barn men en sambo . Som min farbror nu har skrivit testamente till. Jag undrar vad min laglott blir ? Det finns bara jag kvar min farbrors släkt är döda och min pappa och hans släkt är döda?

Lawline svarar

Hej, och tack för du vänder dig till Lawline.

Bröstarvinge är släkting i rätt nedstigande led. Alltså barn/barnbarn etc. Som bröstarvinge har man rätt till laglott. Den är hälften av arvslotten. Du måste dock påkalla jämkning i testamentet för att få ut den (detta måste göras inom 6 månader). Det ser du i 7 kap 1 § och 3 § i ärvdabalken (ÄB).

Eftersom du är den enda legala arvingen, 3 kap 1-3 §§ ÄB, kommer din laglott motsvara halva kvarlåtenskapen!

Hoppas du fick svar på din fråga!

Alfred PeterssonRådgivare