FrågaÖVRIGTPUL/GDPR06/07/2019

Lagligt att spela in samtal man själv är delaktig i

Jag jobbar som satiriker/komiker är det lagligt för mig att ringa personer, myndigheter, företag, föreningar etc. och spela in samtal av komiska skäl och sedan sända dessa på någon typ av plattform?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar det som att du undrar om du som egenföretagare/näringsidkare kan spela in telefonsamtal du har med andra för att använda/publicera dessa inspelningar som marknadsföring av dina tjänster.

Det korta svaret på din fråga är ja, det är lagligt att spela in och publicera samtalen när du själv är delaktig i dem. Dock är det en mängd olika rättsregler du bör ha i beaktning när du framställer och publicerar telefonsamtal i marknadsföringssyfte på detta sätt.

Inte brottsligt att spela in telefonsamtal du själv är delaktig i

Det finns inga bestämmelser som medför att det är brottsligt att spela in telefonsamtal när du själv deltar i samtalet, vilket kan utläsas motsatsvis av det som står i 4 kap. 9a § brottsbalken. Detta gäller även om den personen du spelar in inte är medveten om inspelningen.

Personuppgiftshantering utifrån GDPR

Frågan bör även bedömas utifrån GDPR (General Data Protection Regulation, ett EU-direktiv som i maj 2018 ersatte den gamla personuppgiftslagen) eftersom du vill utföra en digital inspelning, vilket är en behandling av personuppgifter om informationen från inspelningen kan identifiera en fysisk person.

I fall en fysisk person går att identifiera måste du informera personen du spelar in om ändamålet och personen måste samtycka till inspelningen, du måste även kunna bevisa samtycke och samtycket ska kunna återkallas när som helst, art. 7 i GDPR. Personuppgifterna får du sedan inte behandla på ett sätt som inte är förenligt med det ändamål du informerat om. Personen som spelas in ska alltid kunna begära att få ta del av inspelningarna.

Undantag från krav på samtycke som gör det tillåtet att spela in utan samtycke finns. Exempelvis kan man göra en intresseavvägning gällande vem av parternas intressen som väger tyngst, den inspelade personens integritet eller ditt intresse av att marknadsföra dina tjänster, art. 6 pkt. 1f i GDPR. I detta fall väger dock mest antagligen den inspelade personens integritet tyngre.

Notera att detta är en kort sammanfattning, du bör läsa artiklarna 1-28 i GDPR för att vara säker på att du behandlar personuppgifter rätt i just ditt fall.

Gällande publicering/marknadsföring av telefonsamtal

Det är vidare inte olagligt att publicera vanliga telefonsamtal på nätet. Men för att kunna marknadsföra inspelningarna behöver du givetvis också följa lagstiftningen i marknadsföringslagen (MFL). Titta gärna igenom paragraferna i MFL för att vara säker på att du följer dessa i din marknadsföring. Även i MFL finns krav på samtycke vid marknadsföring via telefon (19 § MFL). En viktig lagregel vid publicering av telefonsamtalen är bland andra reklamidentifieringen, vilket innebär att det tydligt måste framgå att det är fråga om marknadsföring och vem det är som marknadsför (9 § MFL).

Vad du bör tänka på

För att verkligen garantera att du har lagen på din sida bör du alltid se till att du har samtycke från de personer du spelar in. Du bör aldrig publicera inspelningar som innehåller känslig information om någon som kan utsätta denne för andras missaktning, då detta kan leda till fråga om förolämpning eller förtal.

Hoppas du fick svar på din fråga! Har du ytterligare funderingar får du gärna återkomma med dina frågor.

Med vänliga hälsningar,

Alexandra MadsenRådgivare