FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott10/11/2018

Lagligt att köra bil med hörlurar? Någon skillnad mellan brusreducerande alt. vanliga hörlurar?

Är det lagligt att köra bil med hörlurar? Och görs det någon skillnad på brusreducerande alt vanliga hörlurar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Lagligt att köra bil med hörlurar? Skillnad på brusreducerande alt. vanliga hörlurar?

Av 10 e § i trafikförordningen framgår det att:

"Vid färd på väg med ett motordrivet fordon får föraren ägna sig åt aktiviteter som användning av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning endast om det inte inverkar menligt på förandet av fordonet. Föraren får inte använda denna utrustning på ett sådant sätt att han eller hon håller den i handen."

Av paragrafen framgår endast att du inte får hålla mobiltelefonen i handen medan du kör bil och att det är fullt tillåtet att använda sig av mobiltelefon endast om det inte påverkar förandet av fordonet på ett riskfullt sätt(exv. vinglar på vägen).

Svar på din fråga: Det innebär alltså att lagen inte hindrar förare från att använda sig av olika typer av hörlurar.

Jag rekommenderar däremot att du inte använder dig av hörlurar i form av headset, alternativt brusreducerande hörlurar. Att använda sig av stora kompakta hörlurar är inte bra, rent av farligt pga. det bristande uppmärksamhet det leder till.

Det går däremot att använda mobilens handsfreefunktion i bilen. Ska du använda handsfree så välj de enkla in-ear-lurarna som följer med telefonen och använd helst bara en av dem i örat. Lägg då undan telefonen – du får inte hålla den i handen längre – eller montera den i en hållare.

Hoppas du fick svar på din fråga! Rulla säkert på vägarna!

Vänligen,

Robin BadiliRådgivare