FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott16/11/2021

Lagligt att ha blåljus och sirener på privat fordon?

Hej, jag undrar om man får ha en blåljus lampa som blinkar innanför vindrutan på sin egna bil? Ytterligare en fråga som är lite samma tema på är om man får installera en siren på bilen och använda den utan att hamna i trubbel, finns ju att köpa såna billigt från typ Ebay.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Användningen av blåljus är endast för utryckningsfordon såsom exempelvis ambulans, polis och brandkår. Andra, som inte utgör ett utryckningsfordon, är därför obehöriga.

För besvarande av din andra fråga finns det i 3 kap. 76 § trafikförordningen en uttömmande lista på vilka ljus man får använda på sin egen bil.

Den som obehörigen använder sig av blåljus gör sig skyldig till föregivande av allmän ställning till böter eller fängelse i högst 6 månader, 17 kap. 15 § 1 stycket brottsbalken.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Josefine Ljungberg PalmRådgivare