FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt30/06/2020

Läggs en polisanmälan ner för att det har gått lång tid mellan brottet och anmälan?

Hej,

Detta har hänt flera år sen, därav inga bevis eller anmälan har gjorts.

Efter allt som har hänt ville jag bara dö, gömma mig aldrig visa mig ut igen. Jag gjorde därför ingen anmälan. Jag var väldigt depremerad. Jag gjorde aldrig klar mina pyskologutredning.

Jag blev slagen av mitt före detta sambo flera gånger. Och en gång när bråkade vi över någonting och jag minns tydlig att han knuffade mig och jag slog huvudet på golvet. Jag minns att jag var spyfärdig och sprang därför till toa för att spy, där inne blev allting svart och jag tror att jag somnade/svimmade där på toa men jag vaknade i sängen halvnaken.

Jag tänkte hela tiden på att anmäla men jag visste att jag inte kommer bli trodd för att för det första vem kommer tro mig att jag blev våldtagen av mitt eget sambo då och det skulle inte bevisa någonting pp undersökning av en löjare då vi var sexuellt aktiva.

Angående misshandel fick alltid knappast någon blåmärke, det gjorde mest bara ont inuti hela kroppen så om jag hade gått till polisen hade skulle de säkert ha sagt att jag ljuger och lägga ned anmälan.

Men just nu har hamnat i en svårare depression, jag hatar mig själv, jag känner mig så smutsig och speciellt svag för att jag inte gjorde något åt det.

Men min fråga är polisen kommer väl ändå att lägga ner fallet om jag anmäler nu 2,5 år senare?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag vill börja med att säga att jag är hemskt ledsen över att du fått uppleva det du beskriver. Det du har varit med om är enligt min bedömning utefter din beskrivning ett eller flera brott, som din före detta sambo har begått mot dig. Därav är det någonting som du bör anmäla hos polisen, precis som du själv funderar på enligt din frågeställning.

Jag kan tyvärr inte svara på huruvida det kommer att bli en fullständig förundersökning, eller hur polisen kommer att agera efter an anmälan. Utan det är en individuell bedömning som polisen gör efter att du har gjort en anmälan hos dem. Vilket tyvärr gör det omöjligt för mig att besvara hur de kommer att agera efter en eventuell anmälan ifrån dig. Däremot så är tiden i sig inget hinder för att göra en anmälan, så om du vill anmäla ska du inte känna dig hindrad på grund av att det har gått 2,5 år.

Däremot kan jag rekommendera dig att begära ett målsägandebiträde, detta kan du göra hos polisen efter att du har gjort en anmälan. Du kan även söka på internet efter ett målsägandebiträde som du tycker verkar passa dig och som är kunnig inom den typ av brott som ditt ärende gäller. Sedan kan du be den att hjälpa dig med att ansöka om att just den personen ska vara ditt målsägandebiträde.

Ett målsägandebiträde är en advokat som ska finnas vid din sida och se till att dina rättigheter tas till vara, samt vara ditt stöd under en eventuell förundersökning och rättegång. Detta har man rätt till när man anmäler ett allvarligare brott, så som till exempel ett sexualbrott eller misshandel. Här kan du läsa mer om vad ett målsägandebiträde är.

Jag hoppas att du känner att du fått någon form av vägledning av svaret, även om frågan i sig tyvärr inte gick att besvara.

Om du har fler frågor så är du välkommen att ställa en ny gratisfråga, ringa oss för gratis rådgivning över telefon eller boka en tid med en av våra jurister, vilket du kan göra här.

Med vänlig hälsning

Elin EnglundRådgivare