Kvarlämnade saker

Hej. I Juli förra året lämnade en kille sin dator hos mig och min kompis. Då han är narkoman och kriminell vill jag inte ha med honom och göra mer. Har gett han möjlighet att hämta datorn i 1 år nu snart men han kommer aldrig som bestämt. Hur länge måste jag förvara den innan jag kan kasta ut den?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder Dig till oss på Lawline med Din fråga.

Omständigheterna i Din fråga, dvs. Du har egendom i Din besittning som Du inte äger och som Du inte längre vill ha hos Dig, är mycket lika omständigheterna i en tidigare fråga besvarad här på Lawline. Jag hänvisar därför till den frågan då svaret blir detsamma på Din fråga. Du finner det svaret här.

Sammanfattningsvis kan sägas att Du inte kan göra Dig av med datorn på egen hand utan ägarens tillåtelse, utan att riskera att göra Dig skyldig brottet olovligt förfogande enligt 10 kap 4 § brottsbalken (1962:700). Det Du istället kan göra är att ansöka om s.k. vanlig handräckning hos Kronofogden. För ett fullständigt svar och för att läsa mer om både olovligt förfogande, vad vanlig handräckning innebär samt hur Du ansöker om detta, klicka här.

Jag hoppas att Du fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare