Kusiner och kusinbarns arvsrätt

Min syster har Alzheimer, skild inga barn- hon har ingen syster. Jag är ende brodern -ogift utan barn. Föräldrar är borta. Om hon går bort före mig ärver jag min syster om hon inte gjort något testamente som säger något annat. Hur är det med övrig släkt om både hon och jag gått bort ?

Antar att det blir kusiner, som får dela på arv från min syster. Får även kusinbarn ärva om kusinen också redan gått bort dvs hur långt ned i släktledet går man i arvshänseende ?

Lawline svarar

Hejsan! Tack för att du vände dig till Lawline. Nedan kommer en redogörelse för din fråga.

Vad är problemet?

Jag tolkar det som att du undrar över hur arvet efter din syster kommer att se ut i det fall då inte du är i livet då din syster avlider. Jag utgår ifrån att ni inte har några direkta släktingar (förutom kusiner, kusinbarn etc.), då detta annars påverkar arvsfördelningen i följande svar. När det kommer till frågor om arv och testamente är det ärvdabalken (ÄB) som är tillämplig lag.

Syskons arvsrätt

Precis så som du påpekar ärver du din syster när hon avlider eftersom hon inte har någon make, barn eller levande föräldrar (2 kap. 2 § ÄB). Barn, barnbarn etc. kallas i svensk arvsrätt för bröstarvingar och utgör den första arvsklassen (2 kap. 1 § ÄB). I den tredje och sista arvsklassen finner man mor- och farföräldrar samt morbröder, farbröder, fastrar och mostrar (2 kap. 3 § ÄB). Längre än så sträcker sig inte den svenska legala arvsordningen, vilket innebär att kusiner och eventuella kusinbarn inte har arvsrätt (2 kap. 4 § ÄB). I dessa fall kommer systerns kvarlåtenskap att tillfalla den allmänna arvsfonden (5 kap. 1 § ÄB).

Sammanfattning

I de fall då du inte finns i livet då din syster avlider kommer arvet inte gå till kusinerna eller kusinbarnen, eftersom dessa inte har arvsrätt enligt den svenska legala arvsordningen. Den enda vägen som man kan gå för att se till att arvet hamnar till kusinerna/kusinbarnen i alla fall är att upprätta ett testamente.

Om du känner dig osäker på hur du kan gå vidare med din fråga rekommenderar jag dig att du bokar tid med en av våra duktiga jurister. Du kan boka tid enkelt och direkt på https://lawline.se/boka

Hoppas att du fick svar på din fråga! Skriv annars en kommentar så ska jag förtydliga så gott jag kan.

Med vänliga hälsningar,

Adam RajabRådgivare