Kronofogden kan hjälpa till att driva in skulder mellan privatpersoner

Hej

Har lånat ut 1600 kronor till en före detta vän jag swishade över pengarna så det finns bevis samt så har jag meddelanden på både sms och Messenger att jag ska få tillbaka pengarna men har inte fått några pengar.

Nu rör det sig inte om så mycket men det är principen tror att personen i fråga har gjort så här förr hur kan man få tillbaka pengarna och hindra personen i fråga att göra detta igen

Hälsningar

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Om din f.d vän vägrar betala sin skuld kan du gå till kronofogden och be dem om hjälp. Eftersom du har dokumentation som styrker att du lånat ut pengarna så kan de antagligen hjälpa dig. Du ansöker om ett betalningsföreläggande hos dem, länk till kronofogdens hemsida.

Det finns vissa kostnader för att få hjälp av kronofogden, men dessa kostnader kan du ta med i din ansökan och då läggs det till på skulden som din f.d vän har till dig. Värt att tänka på är att om din f.d vän invänder mot skulden så måste du ta det till domstol för att få betalt. Det kostar extra men du måste inte gå vidare med ärendet om det blir så och du inte tycker att det är värt besväret att gå till domstol.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Rebecca AxelssonRådgivare