Kronofogden kan hjälpa till att driva in en skuld som någon vägrar betala

Hej. Denna fråga handlar om vad jag tror är bedrägeri. Jag har tagit ett lån i mitt namn och lånat ut dom pengarna till ett bolag som nu är satt i konkurs, jag har ett skuldebrev där det står att skulden skall vara löst av bolaget vid årsskiftet 2015-2016.

Om bolaget går i konkurs så blir ägaren av bolaget skyldig att lösa skulden.

Bolaget betalade amorteringen samt ränta varje månad till en början men sen gick bolaget i konkurs och ägaren av bolaget blev nu skyldig att betala lånet. Nu har ägaren slutat betala på lånet och bara vilseleder mig när jag kontaktar honom via mail. Jag tar ekonomisk skada varje månad.

Jag vet inte vad jag skall börja eller vända mig

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Om ni har avtalat om att ägaren ska betala skulden ifall bolaget inte kan så gäller det. Det du kan göra då för att få betalt är att vända dig till kronofogden, som kan hjälpa dig att driva in skulden. Kronofogden tar ut en avgift för detta, men finns det skriftligt på att ägaren ska betala så borde det inte vara några större problem att få hjälp av kronofogden. Om det däremot bara är ett muntligt avtal kan det bli svårt att bevisa att ägaren faktiskt har åtagit sig att betala tyvärr. På kronofogdens hemsida kan du läsa mer om hur du går tillväga för att ta hjälp av dem, länk till hemsidan.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Rebecca AxelssonRådgivare