Krävs personnummer vid upprättande av testamente?

Min far har två biologiska barn. Han vill att jag ska ärva allt förutom laglotten på 25% som min halvsyster har rätt till. Vilken mall ska jag använda? Han kan inte hennes 4 sista siffror är dessa ett krav i testamente?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du kommer till Lawline med din fråga!

Lagrum:

Jag tolkar din fråga att handla om upprättande av testamente. Detta regleras i Ärvdabalken (1958:637) (ÄB).

Mall för testamente:

Det är viktigt att påpeka att det är din far som ska skriva testamentet och då han som ska använda en mall.

Eftersom jag inte får mycket information från din frågeställning kan jag inte göra en bra bedömning om vilken typ av mall som bäst hade passat din fars behov. Ifall din far exklusivt vill testamentera laglotten till din halvsyster och resten till dig kan han använda de flesta mallar som finns tillgängliga.

Formkrav för testamente:

Det är dock viktigt att observera de formella kraven som ställs för att ett testamente ska vara giltigt. För att ett testamente ska vara giltigt krävs det kortfattat enligt 10:1 ÄB att ett testamente:

  • Är skriftlig
  • Är underskrivet av testatorn
  • Är bevittnat och styrkt av två vittnen

Observera att inte vem som helst kan bevittna din fars testamente (se 10:4 ÄB). Du som barn / testamentstagare får inte bevittna hans testamente. Vittnen ska också förstå att det är ett testamente de bevittnar.

Det finns dock inget krav på att man ska skriva in någons personnummer för att ett testamente ska vara giltigt. Det räcker med att man kan tydligt identifiera personen utifrån t.ex namn / släktskap.

Sammanfattning:

Din far behöver inte skriva ner din halvsysters personnummer på testamentet för att det ska vara giltigt. Han kan använda den mallen han vill, så länge de uppfyller de formella kraven som etableras i Ärvdabalkens tionde kapitel.

För rådgivning bättre anpassad för din fars situation kan jag rekommendera ytterligare juridisk hjälp för att säkerställa din fars testamentes giltighet. På detta sätt undviker han potentiella problem i framtiden. Han kan boka en tid med en av Lawlines jurister här!

Hoppas du har fått svar på dina frågor! Har du flera frågor är du mer än välkommen att vända dig till Lawline igen! Vill du få svar snabbare kan du ställa en expressfråga!

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare