FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott12/05/2021

Krävs det teknisk bevisning för att kunna fällas för fortkörning?

Om polisen inte har direkta bevis mer än att man har kört efter och därefter antagit att man kört över fartgränsen med 30km/h. Man får sedan sitt körkort med prövotid indraget och nekar till anklagelserna. Behöver polisen bevis såsom videoinspelning, eller en mätare där man ser att bilen är uppe i hög fart. Räcker det med att dem säger att föraren kört över hastighetsgränsen i tingsrätt.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om det krävs teknisk bevisning för att bevisa att fortkörning skett eller om det kan räcka med vittnesmål från polisen.

Vad krävs det för bevisning för att kunna fällas för fortkörning?

I svensk rätt gäller principerna om fri bevisföring och fri bevisvärdering. Detta innebär kortfattat att parterna i en rättegång får åberopa all möjlig bevisning som de kan få fram (kallas fri bevisföring) och domstolen är helt fri att göra sin egen värdering av bevisningen (fri bevisvärdering). Principerna återfinns i (35 kap. 1 § Rättegångsbalken).

Detta innebär i praktiken att teknisk bevisning såsom lasermätning eller videoinspelning inte är ett krav för att kunna fällas för fortkörning. Även polisens vittnesmål och andra omständigheter kan alltså få betydelse för bevisfrågan. Teoretiskt sätt så skulle det alltså kunna vara tillräckligt med ett vittnesförhör med en polis som bevisning för att avgöra skuldfrågan beträffande fortkörning. Min uppfattning är även att polisers vittnesmål värderas högt i rättsliga sammanhang.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänliga hälsning

Rijad TrubljaninRådgivare