Krävs det körkort för att få köra en elscooter?

Jag vill skaffa en el scooter som går i 20 km/h strypt men motoreffekten är 2000 Watt, då undrar jag om man behöver ett visst körkort för detta eftersom den går bara i 20 km/h men som sagt motoreffekten är ju 2000 Watt.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad klassas en elscooter som?

Alla definitioner som jag nedan kommer att utgå från hittas i 2 § i lag om vägtrafikdefinitioner

För att en elscooter ska klassas som en cykel så krävs det att den har en maxhastighet på 20 km/h och en motoreffekt på maximalt 200 watt. Motoreffekten är i ditt fall betydligt högre.

Det som därnäst faller närmast att pröva är ifall elscootern klassas som en moped. När det gäller klass II mopeder så får fordonet varken ha en nettoeffekt som överstiger 1000 watt eller ha en maxhastighet på 25 km/h. Om ett av dessa två krav inte är uppfyllt så räknas mopeden istället som en klass I moped. Eftersom elscootern som du planerar att köpa har en motoreffekt på 2000 watt så är inte kravet på maxeffekt uppfyllt, och elscootern hade därför troligtvis klassats som en klass I moped. Anledningen till att jag inte med fullständig säkerhet kan veta är eftersom det dessutom finns en mängd tekniska krav för att ett fordon ska klassas som en moped, t.ex. kan slagvolymen och vikten också spela roll. Det går att läsa mer om detta i lagrummet som jag ovan länkade till, under definitionen för moped.

Vilken körkortsbehörighet krävs för klass I moped?

För att en moped klass I ska få köras så krävs det körkort med en så kallad AM-behörighet (2 kap. 1 § och 5 § körkortslagen). Mopeden måste dessutom vara registrerad samt ha registreringsskylt monterad baktill på fordonet, och föraren måste även vara över 15 år.

Sammanfattningsvis så krävs troligtvis ett körkort med AM-behörighet för att du ska kunna köra den elscootern som du funderar på att köpa. Det är dock svårt att säga med säkerhet eftersom det är osäkert ifall en elscooter uppfyller alla de tekniska krav som ställs på mopeder. På grund av att elscootrar fortfarande är ett relativt nytt koncept så finns det inte heller mycket rättspraxis att utgå från och det blir därmed svårt att göra en bedömning. Om du har mer information om elscooterns specifikationer så skulle jag därför rekommendera dig att jämföra dessa med de tekniska krav som ställs på mopeder, och annars kanske det är smartast att försöka hitta en annan elscooter.

Jag hoppas att du känner dig nöjd med svaret på din fråga! Om du skulle få fler funderingar så är du alltid välkommen att åter höra av dig.

Hälsningar,

Aileen PotterRådgivare