FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott30/01/2022

Kräver tillåtande till olovlig körning att någon döms för olovlig körning?

Hej!

Jag undrar såhär: Kan en person bli dömd för tillåtande till olovlig körning även om den som kördes ärende läggs ned och ingen då blir dömd för olovlig körning?

När preskriberas brottet?

Tack för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att du undrar om en person kan dömas till ansvar för tillåtande till olovlig körning om den som förde bilen inte har begått något brott.

Jag tolkar det även som att du undrar när en olovlig körning preskriberas.

Svaret på din första fråga finner vi i trafikbrottslagen och jag kommer därför huvudsakligen att utgå från bestämmelserna i den lag när jag formulerar mitt svar, men även bestämmelserna om preskription i brottsbalken.

Kan en person dömas till ansvar för tillåtande till olovlig körning även om ingen olovlig körning skett?

Nej, det krävs att person A har företagit en gärning som stämmer överens med rekvisiten för olovlig körning i 3 § TBL för att person B, som tillåtit detta, ska kunna hållas ansvarig för tillåtande till olovlig körning enligt 3 § 3 st TBL. Det kan dock finnas en mängd olika anledningar till att person A inte döms till ansvar för gärningen även fast person B hålls ansvarig för att ha tillåtit den. Är det så att båda personerna saknar uppsåt till att person A saknar körkort så kan inte person A hållas ansvarig för olovlig körning eftersom ansvar för olovlig körning kräver uppsåt men eftersom tillåtande till olovlig körning inte kräver uppsåt så kan person B ansvarig även om person A går fri. Det kan också vara så att person A inte är straffbar på grund av låg ålder enligt 1:6 BrB och att åklagaren då väljer att inte väcka åtal mot person A men väcler åtal mot den straffbara person B som tillät den olovliga körningen. Det finns en massa skäl till att person B kan hållas ansvarig trots att person A inte hålls ansvarig. Om det dock var så att person A inte hålls ansvarig eftersom den inte har fört ett fordon utan erforderligt tillstånd så kan inte person B hållas ansvarig heller för att ha tillåtit person A att framföra ett fordon utan erforderligt tillstånd.

Något om preskriptionstider

Det stämmer som du säger att en påföljd inte kan dömas ut efter att en viss tid har passerad sedan gärningen som utgör brottet företogs. Tiden som får förflyta innan möjligheten att döma till påföljd förfaller räknas dock mot när åtal väcks eller när en häktning sker. Preskriptionstiden regleras i 35:1 BrB och för olovlig körning, eftersom brottet har en högsta påföljd på sex månader, vilket är mindre än två år, blir två år. Detta innebär alltså att åklagaren måste ha väckt åtal, alltså lämnat in en stämningsansökan till tingsrätten (45:1 RB), senast två år efter den olovliga körningen företogs.

Jag hoppas jag besvarade din fråga på ett tillfredsställande sätt.

Med vänlig hälsning,

Egil SellgrenRådgivare