Kraven vid ordinarie- och nödtestamente

Hej Min morbror och moster har gått bort Moster har muntligt sagt till 2 vårdpersonal Vem som ska ärva henne Ett testamente fanns även som hon skrev kvällen innan hon gick bort; ej bevittnat; som överensstämmer med det hon sa till vårdpersonalen Får vårdpersonal vittna om vad hon sagt till dom?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualiserar bestämmelser i ärvdabalken och rättegångsbalken.

Ett testamente är en dödsrätthandling som sätter den legala arvsordningen åt sidan och är i princip den enda dödsrättshandling som rättsordningen godkänner.

Ett testamente kan antingen vara ett ordinarie testamente eller ett nödtestamente.

Testamentets form

Ordinärt testamente  Formkrav finns enligt 10 kap. 1 § ärvdabalken. Ett ordinärt testamente har två syften, att underlätta framtida bevisning och erinra testator om rättshandlingens betydelse.

Skriftligt och undertecknat

Testamentet ska vara skriftligt och undertecknat (någon kan hjälpa med hand på penna). Kravet på personligt undertecknande är finns för att skapa garantier för att testamentet verkligen ger uttryck för testators vilja.

Bevittnad av två personer

Det ska även vara bevittnat av två personer. Det ska vara solennitetsvittnen, dvs. vittnen vars närvaro är en nödvändig förutsättning för testamentets giltighet. Båda ska vara samtidigt närvarande och bestyrka testamentet med sina namn. Vittnena ska veta att det är ett testamente de bevittnar, men behöver inte ha kännedom om innehållet.  Vittnesmening kan ske enligt 10 kap. 2 § andra stycket ärvdabalken i samband med bevittningen där vittnena kan intyga att testator hade förmåga att med bindande verkan förordna om sin kvarlåtenskap

Vittneskraven

Vittnena får enligt 10 kap. 4 § ärvadabalken inte

- vara under 15 år,

- lida av någon psykisk störning,

- vara make eller tillhöra testators första, andra eller tredje arvsklass,

- vara sambo till tetstaorn,

- vara testamentstagare.

- inte ingå i styrelse i en juridisk person som får ett förordnande och får inte heller vara den som företräder testator (framtidsfullmaktshavare, förmyndare, god man eller förvaltare som företräder testator).

Om ett vittne inte uppfyller kraven jag listat ovan anses vittnet vara jävligt enligt 10 kap. 4 § och kan därför inte räknas som vittne.

Är alla dessa formkrav uppfyllda föreligger ett giltigt ordinarie testamente.

Nödtestamente  Enligt 10 kap. 3 § ärvdabalken finns två former av nödtestamente när ordinarie ej kan upprättas.

Muntligt testamente

Muntligt testamente ska formuleras inför två vittnen. Kraven på vittnena är detsamma som vid ett ordinärt testamente. Deras uppgift är dock viktigare i detta fall eftersom de då är bärare av testators vilja. Lämpligt att de så snart som möjligt antecknar vad de fått höra.

Holografiskt testamente

Holografiskt testamente där testator egenhändigt (med egen hand) skrivit det och undertecknat. Bevittning krävs ej. Syftet med att det ska vara handskrivet är att det ska visa att handlingen ger uttryck för dennas vilja.

Vittnesplikt

I Sverige råder allmän vittnesplikt enligt 36 kap. 1 § rättegångsbalken. Får man ett brev från en domstol där man kallas att höras som vittne har man, som huvudregel, en skyldighet att inställa sig i enlighet med de instruktioner som framgår av kallelsen. Skyldigheten bortfaller om man är under 15 år eller lider av psykisk sjukdom.

Sammanfattningsvis kan sägas att din moster har skrivit ett nödtestamente. Det verkar vara både ett muntligt- och holografiskt testamente. Bägge bör anses vara giltiga. Notera att det holografiska testamente som skrevs kvällen innan hon gick bort måste vara undertecknat av henne, det behöver inte vara bevittnat. Det muntliga nödtestamentet är giltigt om vittnena kan uppfylla vittneskraven som jag listat ovan. I en eventuell domstol har vittnena en allmän skyldighet att vittna om det testatorn (din moster) har sagt till dem.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Nora ShamuradRådgivare