Kravbrev ang. fildelning

Njord Lawfirm - "Fildelning och nedladdning"

Hej,

Tack för en mycket bra site.

Jag såg ert svar på en fråga gällande ett kravbrev från Njord Lawfirm och har en fråga på samma tema.

Idag råkade jag ut för samma sak som personen i artikeln nedan; ett kravbrev på 4500kr för att slippa risken att de ska "driva ärendet vidare".

http://lawline.se/answers/brev-om-fildelning-hur-ska-jag-agera

Min första tanke är att betala för att inte riskera att bli stämplad som en brottsling men innan det tänkte jag ställa en kort fråga till er.

Vad riskerar jag genom att inte betala? Ifall de skulle driva frågan vidare.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss!

Jag vill uppmuntra dig att ignorera kravbrevet helt och hållet. Det råder konsensus hos verksamma jurister att dessa byråer aldrig går vidare med dessa kravbrev.

För det första kommer du inte att bli registrerad som brottslig eftersom det här inte handlar om något straffrättsligt. Det kan i och för sig vara brottsligt att vid grov oaktsamhet eller uppsåt göra intrång, men en åklagare får över huvud taget inte väcka åtal om inte det finns några allmänna intressen som talar för det. Privatpersoner som är misstänkta för enstaka nedladdningar eller dylikt riskerar inte att bli åtalad.

För det andra är beloppet byrån kräver (4500 kr) inte i närheten av det skadestånd du är skyldig för intrånget, om saken skulle gå till domstol. Jag skulle påstå att en nedladdning av en film inte skulle leda till ett skadestånd högre än ca. 300-400 kr enligt en domstols bedömning. Byrån är mycket väl medveten om att deras kravbrev är tandlösa.

Jag hoppas detta blev till hjälp!

Lawline RådgivareRådgivare