Kräva in en skuld

Hej,

Jag har vart under avtal med en innebandyförening under en tre-årsperiod. Nu har avtalet gått ut och föreningen har skulder till mig (reseersättning rakt av), på 20 00:-. Jag har en extremt tydlig körjournal som jag skickat in varje halvår och till svars för jag hela tiden: pengarna kommer sen. Nu ska jag byta förening och dem vägrar att prata eller svara på mail/sms/samtal om skulden. Hur kan jag gå tillväga? Är det någon idé att anmäla dem? Och hur får jag vidare med det isf?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att ställa din fråga hos Lawline!

I det fallet kan du vända dig till Kronofogden och ansöka om att få betalt genom ett betalningsföreläggande, vilket kostar 300kr. Om Kronofogdemyndigheten beslutar att ditt betalningsföreläggande ska bli verkställbart kommer de att hjälpa dig att kräva in pengarna från innebanydföreningen eftersom de nu har en exekutionstitel, 3 kap 1 § Utsökningsbalk (1981:774). Det vill säga att de har rätten att hjälpa dig att kräva in skulden eftersom skulden har blivit fastställd genom betalningsföreläggandet.

Ansökan kan du enkelt göra via länken, vidare måste du hitta i kolumnen till höger vart du ska skicka din ansökan, det är viktigt att den kommer till kontor. Se här: https://www.kronofogden.se/Ansokaombetalningsforelaggande.html

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Ophelia WigströmRådgivare