FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt31/05/2022

Krav på föräldramedgivande för minderåriga barn vid utlandsresor med någon annan än vårdnadshavaren

Hej, jag ville fråga en sak om att jag är 14 år och min mamma är i mitt land och jag stannade i Sverige men idag tänkte min pappa köpa biljett till mig till mitt land, min vän o hennes mamma vi är från samma land så jag tänkte följa med dem till vårt land ( alltså jag ska till min mamma fast jag följer med min väns familj) så undrade om att måste man fixa nåt intyg liksom den där fullmakt intyget eller nåt. Vi skulle åka via Turkiet alltså vi tar Turkish airline, till Uzbekistan ( alltså mitt hemland är Uzbekistan) SÅ SNÄLLA HOPPAS NI FÖRSTÅR MIG LIKSOM JAG ÄR INTE SÅ BRA PÅ FÖRKLARA MEN DET VAR JÄTTE VIKTIGT SÅG ATT NI SVARAR TILL ALLA FRÅGOR :), skulle bli jätte TACKSAM om ni svarade på min fråga.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det kan stämma att ett föräldramedgivande kan krävas för minderåriga barn som reser med någon annan än vårdnadshavaren. Regler kring detta varierar från land till land. Men är du osäker kan din pappa ordna ett föräldramedgivande för säkerhets skull.

Om du vill veta mer kan du kontakta flygbolag eller landets ambassad för mer information. Här kan du läsa vad som gäller för barn som reser utan vårdnadshavare.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Du är mer än välkommen att återkomma med fler funderingar.

Med vänliga hälsningar,

Nina Mai

Nina MaiRådgivare