Körkortstillstånd och spärrtid?

Hej Jag fick en olovlig körning för ca 3 år sedan, hade då inte haft körkort nån gång) nu vill jag söka körkorts tillstånd, kommer jag att få det ? Är det nån exakt spärrtid efter man fått en olovlig körning till att få k-tillståndet alltså?

Tacksam för svar

MVH

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Då du ansöker om körkortstillstånd så kommer Transportstyrelsen att göra ett lämplighetsprov rörande dig och dina personliga förhållanden huruvida du bedöms kunna vara lämplig förare för ett körkortspliktigt fordon. Tidigare brottslighet är någonting som kommer att utgöra en del av Transportstyrelsens bedömning. Utan att veta om de specifika förhållandena vid händelsen är det dock svårt att besvara din fråga vilken bedömning Transportstyrelsen kommer att göra.

Om du anses olämplig för körkortstillstånd då du söker om ett sådant ska Transportstyrelsen meddela en spärrtid som lägst kan vara i 1 månad och högst i 3 år. Med hänsyn till att lång tid ändå förflutit från brottstillfället torde din förseelse få allt mindre betydelse.

Robin HenningsonRådgivare