FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott31/08/2016

Körkortslämplighet

Jag blev tagen för innehav av dopingpreparat alldeles nyss jag har inte tagit dom själv och har inte det i blodet men innehavet av 45st tabletter åkte jag fast för. Hur påverkar detta mitt lämplighet intyg till körkort jag nyss har fått? Jag berättade för polisen då jag varit kriminell tidigare så hade jag hel glömt att jag hade dom i min ägo dom är minst 3 år gamla mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Gällande innehavet av dopingpreparat är detta ett s k perdurerande brott, vilket i detta fall innebär att även om de är gamla har det fortfarande varit tal om brott (innehav) fram till dagen du blev tagen.

Vad gäller körkortstillståndet aktualiseras Körkortslagen och den hittar du här: https://lagen.nu/1998:488

Körkortslagens 3 kap 2 § stadgar bland annat att:

”Körkortstillstånd får meddelas endast för den som med hänsyn till sina personliga och medicinska förhållanden kan anses lämplig som förare av ett körkortspliktigt fordon. Körkortstillståndet gäller endast under en viss tid.

Lämplighet med hänsyn till de personliga förhållandena förutsätter att sökanden inte är opålitlig i nykterhetshänseende och i övrigt kan antas komma att respektera trafikreglerna och visa hänsyn, omdöme och ansvar i trafiken…”

Det är oklart huruvida en ny tillståndsprövning kommer göras i ditt fall. Eftersom du redan har fått ett körkortstillstånd där dina eventuellt tidigare brott beaktats lär dessa inte ställa till det avsevärt mer nu. Dock kan det givetvis vara negativt att bli fälld för ett nytt brott nu. Det blir dock upp till Transportstyrelsen att bedöma exakt vad det kommer innebära för ditt tillstånd. Därför är det också svårt för mig att säga om de kommer ta hänsyn till att preparaten är gamla; det blir helt enkelt upp till Transportstyrelsen att avgöra. Vad som kan sägas är dock att för ett körkortstillstånd måste du bland annat kunna visa att ”du under en längre tid kan hålla dig nykter och drogfri för att få ha körkort” (se vidare här: http://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/Trafikmedicin/alkohol-droger-till-portalen/Alkohol-droger-och-lakemedel/ ).

Hoppas mitt svar kunde vara till viss hjälp!

Mvh

Petter WestergrenRådgivare