Körkortsåterkallelse på grund av opålitlighet i nykterhetshänseende

Hej. Om en student på 20 års åldern blir dömd till ringa narkotikabrott för första gången i sitt liv hur kan man bevisa till traffikverket att man är pålitlig att behålla eller kunna få körkortet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Den rättsliga regleringen återfinns i körkortslagen. I denna lagstiftning finns det en möjlighet för den statliga myndigheten Transportstyrelsen att återkalla ett körkort om körkortsinnehavaren på grund av opålitlighet i nykterhetshänseende inte bör ha körkort. På Transportstyrelsens hemsida kan du läsa mer om återkallelsegrunderna.

När en person blivit dömd för narkotikabrott kan detta medföra att personen är olämplig som förare och att Transportstyrelsen då inleder en utredning för att utreda detta vidare. Utredningen tar sikte på att belysa personen och dess livsföring och ge en detaljerad bild kring risken för vidare misskötsamhet i nykterhänseende. Syftet med utredningen är att ge en helhetsbild kring personens situation. Till sin hjälp tar Transportstyrelsen ofta hjälp av en socialnämnd för att genomföra denna utredning. I många fall kan det inbegripa att myndighetens tjänstemän läser exempelvis brottmålsdomar, läkarintyg, frivårdsyttranden m.m.

Det går således inte att säga med all säkerhet kring vad man bör invända med att för att Transportstyrelsen inte ska återkalla körkortet i dessa fall. En invändning hade dock kunnat vara att det varit fråga om ett enstaka händelseförlopp och att ens livssituation i övrigt inte ger indikationer på att detta kommer att återupprepas.

Varmt välkommen att höra av dig vid fler funderingar!

Rijad TrubljaninRådgivare