FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott31/05/2019

Körkortsåterkallelse om man kört manuell bil med automatkörkort under prövotiden

köra manuell bil med automatiskt körkort under prövotid

Hur stor är chansen att dom drar in körkortet?

Det borde väl endast vara böter då jag förmodar att det blir olovlig körning?

Lawline svarar

Hej, stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om det här hittar du dels i trafikbrottslagen, dels i körkortslagen (KörkL).

Vilket trafikbrott rör det sig om och vad är påföljden?
Kör du en manuellväxlad bil med automatkörkort är det, precis som du själv är inne på, fråga om olovlig körning. Påföljden är normalt sett böter, ofta i form av dagsböter, men det kan även bli fråga om fängelse i upp till 6 månader om brottet är att se som grovt. Exempel på omständigheter som gör brottet grovt är om det har skett vid flera tillfällen tidigare eller om körkortet tidigare har varit återkallat (3 § trafikbrottslagen).

Vad händer med ditt körkort?
Eftersom det är fråga om olovlig körning finns det tyvärr viss risk för att ditt körkort återkallas (5 kap. 3 § KörkL). En bedömning görs dock av transportstyrelsen i varje enskilt fall. Ärendet skickas till transportstyrelsen av polisen, varpå transportstyrelsen fattar ett beslut som skickas till dig. När du har tagit emot det beslutet kommer du ha chansen att skicka in ett yttrande till transportstyrelsen där du har möjlighet att beskriva din situation och peka på omständigheter du tycker är viktiga för deras bedömning i fallet. Utifrån det fattas ett beslut om ditt körkort.

Om du skulle få ditt körkort återkallat
Återkallas ditt körkort meddelas en spärrtid inom vilken du inte kan utfärdas något nytt körkort. Spärrtiden kan variera mellan 1 månad och 3 år (5 kap. 6 § KörkL). I och med att det här har hänt under din prövotid medför också en eventuell körkortsåterkallelse att du måste göra om teorin, riskettan, risktvåan och uppkörningen efter det att spärrtiden är över för att kunna få ett nytt körkort (5 kap. 15 § KörkL).

Hoppas att det här var till hjälp! Återkom gärna om du skulle ha fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Ida LjungbergRådgivare