FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott31/05/2018

körkort och rattsurfa

Hej !

Jag har fått penningböter 1500kr eftersom jag hade använt mobilen under körning och blev stoppad av polisen. Är det vanligt att Transportstyrelsen också återkallar körkort i såna fall ?

Har haft körkort sen Oktober 2016 och har fick en böte tidigare från polisen förra sommar för att jag stoppade bilen på cykelbana.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till lawline med dig fråga!

Jag tolkar dig som att du är orolig för ditt körkort och att du vill ha en liten förhandsbedömning. Jag tänkte först prata lite om körkort och sedan om fallet.

Körkort anses vara ett förtroende ifrån samhället och inte en rättighet och kan bli återkallat på en massa olika grunder var av inte alla är brottsliga. Exempelvis kan man bli av med körkortet för att man har blivit tagen av polisen flera gånger påverkad, att man kört vårdslöst eller upprepade förseelser.

Återkallelse av körkort reglera i körkortslagen 5 kapitlet 3 paragrafen https://lagen.nu/1998:488

Jag tänker att den som kan vara aktuell i ditt fall är punkt 3 som rör upprepande brottslighet. Men för detta krävs att du i väsentlig grad har brustit i vilja eller förmåga att rätta dig efter lagen. Enligt mig uppfyller du inte rekvisitet väsentlig grad men det beror på hur de olika situationerna utspelade sig. Körde du utanför en skola när du rattsurfade är det värre än på landsväg osv.

Det är dock jättesvårt att säga eftersom att lagen är ny hur trafikverket kommer att beakta det men jag tror inte att ha råkat köra på cykelvägen eller pratat i mobilen en gång är tillräckligt för att återkalla ditt körkort.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare