FrågaARKIVÖvrigt23/03/2023

Körkort och försvagat hälsotillstånd - Vad gäller?

Förlängning körkort C C1 Mitt körkort löper ut om några månader, och har skickat in ansökan om förlängning tung behörighet. Transportstyrelsen har begärt att jag skickar in läkarintyg från specialistläkare (sömn/snarkning) Jag använder CPAP andningsmaskin, men har slarvat med användningen sista året. När jag använder maskinen svarar jag med väldigt bra referens värden, som jag kan utläsa på maskinen. Transportstyrelsen skriver om jag undlåter att skicka in läkarintyg, återkallas hela körkortet. Har inte några trafikförseelser. Jag är 69 år. Hur stor är sannolikheten att mitt körkort återkallas efter jag sänt in läkarintyget

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till hos på Lawline,

UTREDNING

Den lagstiftning som främst behöver beaktas vid behandlingen av ditt ärende är körkortslagen (KörkL). Det måste dock redan nu framhållas att din ärendebeskrivning innehåller en medicinsk aspekt, vilket av förklarliga skäl inte kan kommenteras närmare inom ramen för en juridisk tjänst som denna. Det blir exempelvis svårt för mig att någon uppfattning om din åkomma och dess samband med körförmågan eftersom jag inte är medicinskt kunnig. Oavsett vilket kan i vart fall följande anföras i mer generella termer.

Alla körkortsärenden hanteras av Transportstyrelsen, inte Polismyndigheten. Under utredningen kommer Transportstyrelsen att kontakta dig innan ett beslut om körkortsingripande fattas. Då kommer du att ges tillfälle att inkomma med ett skriftligt yttrande i vilket du har möjlighet att förklara dig och lämna en egen redogörelse över det inträffadeoch/eller över den rådande situationen. Skulle Transportstyrelsen besluta om en återkallelse av körkortet har du sedan rätt att överklaga myndighetens beslut till domstol, till en förvaltningsrätt som första instans, se 8 kap. 1 § 1 st. 1 p. KörkL.

Ett körkortsingripande sker genom återkallelse av körkortet, genom en varning eller genom att körkortsinnehavet förenas med villkor om alkolås, 5 kap. 1 § 1 st. KörkL, och ett körkort kan återkallas på en mängd olika grunder. I 5 kap. 3 § 7 p. KörkL anges att ett körkort ska återkallas om körkortshavarens förutsättningar för rätt att köra ett körkortspliktigt fordon är så väsentligt begränsade genom sjukdom, skada eller dylikt att han från trafiksäkerhetssynpunkt inte längre bör ha körkort. Den nyss nämnda bestämmelsen tar bl.a. sikte på hög ålder. Emellertid ska en omprövning av din lämplighet att inneha körkort inte ske om sjukdomen eller skadan var känd när körkortet meddelades och sjukdomen eller skadan inte har förvärrats, se prop. 1976/77:113 s. 57. Som exempel från praxis när den här typen av bedömningar har gjorts kan följande avgöranden från Högsta förvaltningsdomstolen (HFD) nämnas: RÅ 1998 not. 151 (infarkt m.m.) och RÅ 1998 not. 215 (narkotikamissbruk).

Vidare sägs i 5 kap. 3 § 8 p. KörkL att ett körkort ska återkallas om körkortshavaren inte följer ett föreläggande att ge in läkarintyg (eller bevis om godkänt förarprov). Den här återkallelsegrunden är av formell natur, se prop. 1997/98:124 s. 40, och kan endast komma i fråga när ett formligt föreläggande om att ge in läkarintyg inte har följts. Och så är ju fallet i din situation varför du under alla omständigheter och skyndsamt bör ge in ett läkarintyg. Notera även följande. Enligt praxis kan den som inte följt ett föreläggande att ge in läkarintyg och därför fått körkortet återkallat inte få återkallelsebeslutet ändrat genom att i ett senare skede, dvs. för sent, ge in ett läkarintyg, se Kammarrättens dom i Göteborg i mål nr 3805-15. Märk väl att den här bestämmelsen knyter an till den ovan nämnda regeln i 5 kap. 3 § 7 p. KörkL vari det som sagt framgår att ett körkort ska återkallas om körkortshavarens förutsättningar för rätt att köra ett körkortspliktigt fordon är så väsentligt begränsade genom sjukdom, skada eller dylikt att han från trafiksäkerhetssynpunkt inte längre bör ha körkort. Men detta kan alltså undvikas genom ingivande av läkarintyg.

Men exakt vad som kommer att hända efter att du har gett ett läkarintyg är, precis som också påtalades inledningsvis, svårt för mig att avgöra i skrivande stund, vilket du säkert förstår. Det beror naturligtvis i mångt och mycket på vad som framgår av den medicinska dokumentationen. Ytterst är det som sagt ditt hälsotillstånd och din förmåga att köra tunga fordon som styr den rättsliga bedömningen.

Notis: HFD styr rättspraxis på förvaltningsrättens område och är den yttersta uttolkaren av all sådan lagstiftning. Genom sina avgöranden skapar HFD s.k. prejudikat (normerande/vägledande rättsfall), vilka övriga domstolar i lägre instanser (förvaltningsrätter och kammarrätter) informellt har att följa. HFD hette tidigare Regeringsrätten varför äldre domar har refererat som börjar på "RÅ".

Avslutande ord och ytterligare rådgivning

Vid fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig på nytt. Antingen här på hemsidan och då genom några av våra utmärkta betaltjänster eller via vår ordinarie byråverksamhet. Själv nås jag på jacob.bjornberg@lawline.seoch du får mer än gärna kontakta mig direkt ifall du önskar ytterligare hjälp i den fortsatta processen. I så fall kan jag slussa dig vidare till någon av byråns eminenta jurister utan att du behöver sitta i telefonkö. Mot bakgrund av COVID-19 erbjuder våra jurister idag möten såväl telefonledes som på Teams och andra liknande digitala plattformar.

Notera dock att vi på straff- och skatterättens område endast ger viss typ av inledande rådgivning och då inom ramen för vår expresstjänst som du numera har nyttjat. Byrån åtar sig inte några sådana uppdrag fullt ut. I så fall behöver du vända dig till en byrå specialiserad på straff- respektive skatterätt.

Men vi kan naturligtvis bistå dig i en eventuell kommande förvaltningsprocess avseende körkort och även fortsättningsvis agera om ombud och föra din talan i domstol och/eller vid annan typ av förhandling om så skulle önskas. Vi kan också bistå med upprättande av all nödvändig dokumentation, exempelvis vid författande av svaromål och/eller annat skriftligt yttrande. Låt mig bara få veta i så fall genom att skicka ett mail till den ovan nämnda adressen.

Avslutningsvis är den livliga förhoppningen att min hantering av ditt ärende har varit matnyttig och presenterats i en för dig utförlig och tillfredsställande form. Återkom gärna med synpunkter genom att skicka in ett omdöme när du mottar en sådan förfrågan.

Vänligen,

Jacob BjörnbergRådgivare