FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott28/08/2021

Körde för fort förbi en hastighetskontroll; kan jag bli straffad ändå?

Hej!

Jag körde ungefär 150 på en 70 väg, plötsligt ser jag 2 poliser över en bro. Den ena hade en laserkamera och den andra polisen minns jag inte hade något i handen(minns inte i helhet). Jag blev inte stoppad eller något samt så tror ja att dom bevakade motsatt trafik då det fanns flera polisbilar parkerade längs vägen. Min fråga är kommer jag får ett brev hem och ifall ja hur lång tid brukar det ta?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom du inte blev stoppad av polisen så kommer du troligen inte heller att anmälas för brott. Även om polisen såg att du körde för fort och hade tagit ditt registreringsnummer så kan blir det svårt att bevisa i efterhand att det var just du som körde bilen. Därmed klarar du dig med största sannolikhet utan konsekvenser denna gång.

Hade de mätt hastigheten på din bil så hade de med största sannolikhet stoppat dig på plats och dragit in ditt körkort med tanke på att du körde 80 km/h för snabbt. Jag rekommenderar dig därför att fortsättningsvis köra inom hastighetsbegränsningarna för att både undvika att bli stoppad och förlora körkortet och för att säkerställa din egen och andra vägtrafikanters säkerhet.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Alva LindsjöRådgivare